Spring naar inhoud

De cliëntenraad zoekt jou

Goede zorg bieden kan alleen als je de wensen en behoeften van de bewoners en cliënten kent. Het is daarom belangrijk dat ze worden gehoord. Wij als cliëntenraad geven hen een stem. Zo zorgen we mei elkoar dat de zorg binnen Patyna aansluit op de wensen en behoeftes van de mensen die de zorg ontvangen.

Wil jij onze bewoners en cliënten een stem geven?

Jij kunt helpen om de mensen die bij Patyna verblijven een stem te geven. De cliëntenraad is de spreekbuis voor de bewoners en cliënten over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Vaak komen de vragen, wensen of behoeftes met elkaar overeen. Bijvoorbeeld als het gaat over de dagelijkse zorg, de kwaliteit van het eten, het hebben van sociale contacten of een veilige en vertrouwde plek met voldoende privacy. Wij behartigen als cliëntenraad de gemeenschappelijke belangen van de mensen die bij Patyna verblijven en zorg krijgen, hierna te noemen ‘cliënten’.

Wie zitten in de cliëntenraad
De mensen die de zorg krijgen zijn zelf bij uitstek ervaringsdeskundigen. In de praktijk zijn zij echter vaak niet meer in staat om lid te worden van de cliëntenraad, maar willen wel gehoord worden. Daarom kunnen ook familieleden, contactpersonen of andere direct betrokkenen lid worden.

Wat verwachten we van je?

Deskundigheid
Ieder heeft zijn of haar eigen deskundigheid. De belangrijkste is de ‘ervaringsdeskundigheid’; dat je kunt denken als iemand die zorg van Patyna ontvangt, onze bewoners en cliënten kent en hen begrijpt. Dat is de kracht van een cliëntenraadslid, dat jij beschikt over deze ervaring die voor de organisatie belangrijk is. Verder is het belangrijk dat er in de raad mensen zitten met verschillende deskundigheden. De één maakt heel gemakkelijk contact, een ander is vooral geïnteresseerd in beleid, weer een ander kan goed (verslagen) schrijven of kan goed een vergadering leiden en vaak is er iemand nodig die wat meer financiële kennis heeft. Niet iedereen hoeft alles te kunnen, de taken worden verdeeld op basis van wat je kunt en waar je interesse ligt. Samen met mede-cliëntenraadsleden maak je het verschil.

Tijdsinvestering
Hoe vaak je vergadert stem je af binnen je eigen raad, meestal is het ongeveer acht keer per jaar. Daarnaast zorg je dat je contact hebt met de mensen die bij Patyna verblijven om te achterhalen wat ze van de zorg- en dienstverlening van Patyna vinden. Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig een gesprekje te hebben op de afdeling of locatie, mee te doen met een activiteit of het bijwonen van een familiebijeenkomst.

Vertrouwelijke informatie
Vaak betreft het (nog) vertrouwelijke informatie die je hoort binnen de cliëntenraad. Het is belangrijk dat je hier goed mee kunt omgaan en dit niet of niet direct deelt met anderen.

Begeleiding
Je krijgt hulp van de andere cliëntenraadsleden die ervaring hebben en je krijgt ruim de tijd om je in te werken. Daarnaast kun je altijd hulp vragen bij de adviseur medezeggenschap die door Patyna speciaal is ingesteld voor de cliëntenraden om jullie te begeleiden en te coachen in je taak.

Zeg ja tegen de cliëntenraad

Je bent van harte welkom als je:

  • Mei elkoar wilt werken aan goede zorg en welzijn, bekeken door de ogen van onze ‘cliënt’,  door mee te praten en te adviseren over zaken die de dagelijkse zorg, het welzijn en het zich thuis voelen aangaan van de mensen die bij Patyna verblijven;
  • je betrokken voelt bij mensen die zorg nodig hebben en je hen graag een stem wilt geven;
  • betrokkenheid hebt met een (voormalige) cliënt van Patyna en/of met onze locatie;
  • goed op de hoogte bent en blijft van wat onze cliënten belangrijk vinden;        
  • onderscheid kunt maken tussen individueel belang en algemeen cliëntenbelang
  • kritisch bent vanuit een respectvolle en constructieve manier
  • voldoende tijd en inzet hebt voor de werkzaamheden zoals bijvoorbeeld deelname aan vergaderingen en aanwezig zijn bij familieavonden.
  • het gevoel dat je iets betekent voor bewoners en cliënten van de locatie;
  • een onkostenvergoeding
  • meer achtergrondinformatie en inzicht t.a.v. te maken beslissingen binnen de locatie of binnen Patyna
  • scholingsaanbod gericht op het uitvoeren van cliëntmedezeggenschap (of op andere ontwikkelbehoeften als je dat wilt).

Patyna biedt de cliëntenraadsleden:

  • Het gevoel dat je iets betekent voor bewoners en cliënten van de locatie;
  • een onkostenvergoeding
  • meer achtergrondinformatie en inzicht t.a.v. te maken beslissingen binnen de locatie of binnen Patyna
  • scholingsaanbod gericht op het uitvoeren van cliëntmedezeggenschap (of op andere ontwikkelbehoeften als je dat wilt). 

Ben je geïnteresseerd of wil je een keer een vergadering bijwonen?
Neem gerust contact op met de adviseur/coach medezeggenschap Douwkje Douma-Zijlstra via clientenraad@patyna.nl of 06 51 465 523. Een keertje meekijken of een vergadering bijwonen is vanzelfsprekend mogelijk.

Bekijk eventueel ook de flyer 'zeg ja tegen de cliëntenraad'