Spring naar inhoud

Cliëntenraad

Het doel van de cliëntenraad is om bewoners en cliënten een collectieve stem te geven en op te komen voor hun belangen, waarbij hun kwetsbaarheid wordt gerespecteerd. Bij Patyna staan we voor fijn wonen, welbevinden en goede zorg voor onze cliënten. Centraal in ons werken staat de unieke mens. Hierbij is een actieve cliëntenraad nodig. Samen wil je de zorg- en dienstverlening maximaal aan laten sluiten bij wat mensen nodig hebben. Bij de cliëntenraad ligt hiervoor een belangrijke sleutel, zij vertalen de wensen en behoeften van bewoners en cliënten, waardoor onze cliënten het leven kunnen leiden dat bij hen past. Samen maken we een thuis.

Visie op cliëntmedezeggenschap
Bij Patyna gaan we voor medezeggenschap die werkt in de praktijk en die van meerwaarde is. De wensen en behoeften van onze cliënten staan hierbij centraal. De medezeggenschap wordt zo dicht mogelijk bij cliënten zelf georganiseerd, zij ervaren direct de gevolgen van besluiten die Patyna neemt. De cliëntmedezeggenschap vindt bij Patyna daarom zowel lokaal als centraal plaats. Zo hebben de cliënten(raden) invloed op besluiten die voor cliënten belangrijk zijn.

Lokale cliëntenraden
Bijna alle locaties zijn vertegenwoordigd in een lokale cliëntenraad. De lokale cliëntenraad geeft de teamleider gevraagd en ongevraagd advies over zaken die de cliënten van de eigen locatie raken. Gespreksonderwerpen zijn bijvoorbeeld de dagelijkse zorg, het samen eten, het hebben van een veilige en vertrouwde plek met voldoende privacy of sociale contacten met anderen. 

Centrale cliëntenraad
De centrale cliëntenraad houdt zich bezig met organisatiebreed beleid en de strategische koers van Patyna. Deze raad, waarin alle lokale cliëntenraden zijn vertegenwoordigd, adviseert de Raad van Bestuur. 

Functies en taken van een cliëntenraad
De cliëntenraad is voor de cliënten een antenne (opvangen van signalen), een tolk (vertalen van signalen) en een adviseur (Patyna adviseren naar aanleiding van de signalen). Meer hierover lees je in de folder.

Medezeggenschapsregeling
Een cliëntenraad heeft door zijn wettelijke bevoegdheden invloed op besluiten die belangrijk zijn voor cliënten. De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz2018) dient als basis en zien we met name als een hulpmiddel. We kijken naar de bedoeling van de wet- en regelgeving en dat is een goede belangenbehartiging voor de cliënten, waarbij er geluisterd is naar hun wensen en behoeften. In 2022 is binnen Patyna een Medezeggenschapsregeling tot stand gekomen met inbreng van iedereen die direct betrokken is bij de cliëntmedezeggenschap. Zodoende is helder wat ieders rol, taak, positie en bevoegdheid is en kan iedereen hier achter staan. Dat komt de werking in de praktijk ten goede.

Helpen om onze bewoners en cliënten een stem te geven?

Wilt u helpen om onze bewoners en cliënten een stem te geven? Geef signalen of voorstellen door aan de cliëntenraad of meld u aan als cliëtenraadslid als u belangstelling heeft. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over vacatures voor cliëntenraden. 

Voor vragen of ideeën over de cliëntmedezeggenschap kunt u een mail sturen naar clientenraad@patyna.nl

Op dit moment zijn we op zoek naar een onafhankelijk voorzitter van de centrale cliëntenraad. Heeft u bestuurlijke ervaring en hart voor de zorg? Ziet u de meerwaarde van medezeggenschap om het 'Mei Elkoar' te doen? Bekijk dan onze vacature cliëntenraad. 

Contact

Voor vragen of ideeën over de cliëntmedezeggenschap kunt u een mail sturen naar clientenraad@patyna.nl.
Of bellen met een adviseur medezeggenschap
- Douwkje Douma (06-514 655 23) of
- Tine van der Veen (06-257 489 31).