Spring naar inhoud

Centrale cliëntenraad

Het doel van de cliëntenraad is om bewoners en cliënten een collectieve stem te geven en op te komen voor hun belangen, waarbij hun kwetsbaarheid wordt gerespecteerd. Samen wil je de zorg- en dienstverlening maximaal aan laten sluiten bij wat mensen nodig hebben. Samen maken we een thuis. Waar hier wordt gesproken over ‘cliënten’, worden bewoners en cliënten bedoeld.

Invulling cliëntmedezeggenschap
We gaan voor medezeggenschap die werkt in de praktijk en die van meerwaarde is. De lokale cliëntenraad adviseert de locatieleiding over onderwerpen die de cliënten van de eigen locatie raken. Daarnaast is er de centrale cliëntenraad, die houdt zich bezig met het Patyna brede beleid en de strategische koers van Patyna. Deze raad overlegt met de Raad van Bestuur. Zo hebben de cliënten(raden) invloed op besluiten die voor cliënten belangrijk zijn.

Wie zit er in de centrale cliëntenraad
De centrale cliëntenraad bestaat uit 10-12 leden. Alle lokale raden zijn vertegenwoordigd in de centrale cliëntenraad. Vanuit acht clusters van 3 tot 4 cliëntenraden is per cluster een lid voor de centrale cliëntenraad voorgedragen. De voorzitter van de centrale cliëntenraad maakt geen deel uit van een lokale cliëntenraad en is in die zin dus onafhankelijk.

Gespreksonderwerpen
De centrale cliëntenraad vergadert 8-10 keer per jaar. Ze adviseren de Raad van Bestuur over strategisch beleid, bijvoorbeeld over hoe in te spelen op de zorgkloof, transitie naar zwaardere zorg en veranderde financiering. Daarnaast worden Patyna brede onderwerpen besproken zoals kwaliteit van zorg en leven (w.o. Reablement met het project familie- en mantelzorg of innovatie), voeding, het huisvestingsbeleid en over dienstverlening (bijvoorbeeld beleid over inzet van de conciërge en receptiediensten). Waar het een specifieke locatie betreft, wordt dit onderwerp in de lokale raad besproken.